martes, 29 de novembro de 2016

Arte para todos!

Boas tardes historiadores/as!!!


Nesta entrada imos a repasar os puntos clave da arte románica e gótica! 
No cuadriño que vos adxunto están as cousas máis importantes de cada apartado deste tema: características, arquitectura, escultura e pintura dos dous movementos artísticos.

Arquitectura
Románico
Gótico
Cando? SS XI- primeiros do século XIII
(Idade Media)
Desde finais do XII/ principios do XIII ata finais do XIII/ principios do XIV
(Idade Media)
Influencia da igrexa cristiana
Influencia da igrexa  cristiana
Obxetivo: promover un acercamento dos fieis a Deus.
Obxetivo: promover un acercamento dos fieis a Deus.
Edificios representativos: igrexas, catedrais e mosteiros. Tanto rurais como urbáns.
Edificios representativos: igrexas, catedrais e mosteiros. Tanto rurais como urbáns.
Estilo dos mosteiros da orde de Cluny.
Carácter máis urbán que rural polo   crecemento das cidades.
Mosteiros en lugares aillados para lograr a concentración e o acercamento a Deus.
Edificios característicos: lonxas comerciais, casa do concello, palacios de burgueses, catedrais, universidades, mosteiros urbáns.
Construcións nas rutas de peregrinación. As principais rutas son a Roma, Santiago de Compostela e Xerusalén (lugares sagrados/reliquias).


Artistas considerados artesáns. Pouca consideración. Case todos anónimos. Importante: Mestre Mateo. Arquitecto e escultor na Catedral de Santiago. Pórtico da Gloria.
A partires do S. XIV os artistas empezan a coñecerse.
ELEMENTOS ARQUITECTÓNICOS
Arco de medio punto
Arco oxival ou apuntado
Teitos: Bóvedas de cañón  e de Arista
(ao principio eran planos e de madeira pero deixanse de facer así polos incendios)
Teitos: Bóveda de Arista ou de Crucería (márcanse os nervios)
Cúpulas, cimborrios sobre o cruceiro
Cúpulas e cimborrios sobre o cruceiro
Columnas : basa, fuste e capitel (redondas o cruciformes)
Piares: cuadrados o poligonales
Contrafortes (piares exteriores adosados ó muro)
Columnas : basa, fuste e capitel
Piares: cuadrados o poligonales
Contrafortes e arbotantes
Poucas ventás = pouca luz
Máis ventás,  grandes e con moitas con vidrieiras.
Destaca o rosetón
Planta cruz latina ou basilical
(Ver planta na páx. 96)
Planta cruz latina ou basilical
A planta de cruz latina ten, no gótico, a nave central máis alongada e alta que as laterais.
Material máis empregado para a construción: pedra
Material máis empregado para a construción: pedra
EXEMPLOS
Igrexa de San Martín de Fromista (Palencia)
Catedral de Amiens (Francia)
Catedral de Santiago de Compostela
Catedral de Notre Dame (París- Francia)
Iglesia de Santa María de Vezelay (Francia)
Catedral de Milán (Milán- Italia)

Catedral de Reims (Francia)
ESCULTURA
Función didáctica e relixiosa. Estaban pensadas para transmitir aos fieis as Sagradas Escrituras.
Función educativa
Temas sacados, sobre todo, da Biblia.
Temas relixiosos: Cristo crucificado e a Virxe co neno.
La escultura se adapta a la arquitectura: Ley del Marco

Horror Vacui

Figuras humanas esquemáticas. Carecen de naturalismo.
Posturas rígidas, inexpresivas, vestidas con roupas que ocultan case todo o corpo.
Naturalismo. As personaxes son máis reais e menos ríxidas. Emprego da liña curva.
Figuras xerarquizadas: canto máis importante, máis tamaño.

Policromadas
Policromadas
Tipoloxía:
-          Relevos (imaxes esculpidas en diferentes partes do templo. P.e. nos capiteis das columnas o unas portadas das igrexas)
-          Escultura exenta. Normalmente en madera. Representacións de Xesús crucificado, a virxe e o neno.

Tipoloxía:
-          Fanse os primeiros retratos.
-          Relevos en capiteis e fachadas
-          Sepulcros
-          Retablos e sillas dos coros
-          Gárgolas
Partes da Portada: arco de medio punto, arredor as arquivoltas que descansan sobre columniñas ou xambas. A columna do medio da porta chámase parteluz.
O oco triangular/semicircular que deixa o arco chámase tímpano e soe ir decorado (normalmente co Pantocrátor rodeado do Tetramorfos + os 24 anciáns do Apocalipse).
Portadas góticas máis decoradas que as románicas. Arco apuntado+ arquivoltas que descansan en xambas+ parteluz+ decoración ou rosetón no tímpano
EXEMPLOS
Fachada da Catedral de San Pedro de Moissac
Fachada da Catedral de Reims
Pórtico da Gloria

PINTURA
Pintura relixiosa e didáctica. Supeditada á arquitectura.
Principalmente relixiosa. Tamén retratos.
Cores vivas
Riqueza de cores e uso do dourado
Técnica: fresco
Técnicas: sobre todo pinturas sobre táboa. (p.e. retablos). Tamén vidrieiras e miniaturas.
Pantocrátor (metido nunha mandorla) rodeado do Tetramorfos e a Virxe co neno no colo.

Temas relixiosos e retratos de persoas.
Figuras esquemáticas. Ríxidas, xerarquizadas,  contorno perfilado en negro, fondos neutros.
Realismo, movemento das figuras, fondos con paisaxes, expresión dos sentimentos.
EXEMPLOS
San Clemente de Tahull
O matrimonio Arnolfini, Jan Van Eyck
Panteón dos Reis de Santo Isidoro de León
O descendemento, Roger Van der Weyden

Espero que vos sirva de axuda!! Na seguinte entrada poremos algún exemplo das obras máis representativas, aínda que tamén as podedes encontrar cunha sinxela busca na web!


Que as musas vos inspiren sempre!!

Ningún comentario:

Publicar un comentario